Painonnosto ja lapset

Painonnosto ja lapset

 

Kaikissa painoharjoittelulajeissa on jo pitkään ollut vallalla uskomus, jonka mukaan tällaiset lajit eivät sovi lapsille, sillä niiden on muun muassa pelätty hidastavan tai estävän pituuskasvua. Nykyasiantuntijat kuitenkin sanovat, että tämä on vain myytti, ja esimerkiksi painonnosto sopii erinomaisesti myös lasten lajiksi.

Painonnosto ei estä tai häiritse lasten kasvua, sillä ainoastaan riittämätön ravinnon saanti eli aliravitsemus sekä liika energiankulutus verrattuna sen saantiin vaikuttaa lasten kasvamiseen. Tärkeää on kuitenkin jo alusta saakka ottaa käyttöön oikeanlainen nostotekniikka ja oikeanlaiset kuormat.

Liikuntaa ennen kaikkea

Lasten ja nuorten olisi hyvä harjoitella jonkinlaista liikuntaa. Sopiva lihasten ja luuston rasitus edesauttaa kasvuikäisten luuston kehittymistä. Luustosta kehittyy vahvempi, kun luuntiheys lisääntyy ja tämä pienentää myös murtumariskejä. Myös lihaskoordinaation ja koko lihaksiston vahvistuminen auttaa ehkäisemään muunkaltaisia loukkaantumisia.

Painonnostoharjoittelun voi aloittaa jo alle 10-vuotiaana, yleensä nuorten harrastajien ikä liikkuu 8-15 vuoden tietämissä. Mutta jos painonnostoseuran edessä ovat parkissa tyylikkäät sateenvarjorattaat, saattaa siellä olla treenaamassa sekä äiti että lapsi. Periaatteessa harjoittelun voi aloittaa heti, kun oppii kävelemään.

Painonnosto kehittää koordinaatiota ja kehonhallintaa

Liikemotoriikka kehittyy ennen murrosikää ja sitä tarvitaan kaikessa, missä koordinaatiota ja kehonhallintaakin tarvitaan. Lasten ja nuorten painonnostoharjoittelussa keskitytään erityisesti oikeanlaisen nostotekniikan oppimiseen, eikä lasten anneta edes yrittää nostaa isoja painoja, vaan alkuun harjoitellaan keveillä painoilla tai pelkällä puukepillä.

Nykyajan lapset kohtaavat raskaat ulkonäköpaineet sosiaalisesta mediasta ja televisiosta johtuen. Monen itseluottamus saattaa romahtaa ja minäkuva vääristyä, kun verrataan omaa vielä kasvuiässä olevaa vartaloa supertähtien aikuisiin vartaloihin.

Peppi Pitkätossun punttikoulu

Painonnosto sopii erinomaisesti pojille, mutta myös tytöille ja vaikkei Peppi Pitkätossuksi haluaisikaan, edesauttaa laji kehonhallintaa ja tuo rutkasti itseluottamusta.

Monessa painonnostoseurassa järjestetään lasten punttikouluja. Niissä ei keskitytä ainoastaan painojen nostamiseen, vaan ainakin puolet ajasta käytetään toisenlaiseen treenaamiseen, kuten esimerkiksi kuntopiiriin, hyppyihin, voimisteluun ja juoksuun. Painonnosto-osuudessa keskitytään oikean tekniikan omaksumiseen ja se onkin hyvä saada kohdalleen jo alkumetreillä, jotta loukkaantumisilta ja vahingoilta vältyttäisiin nyt ja tulevaisuudessa. Tilastojen mukaan painonnostossa tapahtuu paljon vähemmän loukkaantumisia kuin esimerkiksi jalkapallossa ja jääkiekossa.

Lasten ja nuorten punttikouluja järjestävät paikkakuntien omat urheiluseurat, joten niistä kannattaa tiedustella ryhmien aikatauluja. Suomessa toimii myös Suomen Painonnostoliitto, joka on perustettu vuonna 1934 ja heidän nettisivuiltaan saa sekä tietoa lajista että neuvoja. Nettisivuilla voi myös kysymyksiä liittyen vaikkapa oman lapsen painonnostoharjoittelun aloittamiseen ja saada asiantuntijoilta vastauksia.