Pukeutuminen painonnostossa

Pukeutuminen painonnostossa

 

Painonnosto on hyvin vanha laji, sillä sitä harjoitettiin jo Antiikin Kreikassa. Antiikin olympialaisissa eivät nostovälineinä olleet rautatangot ja levypainot, vaan kivenmurikat. Nykyaikaisissa olympialaisissa on painonnosto ollut mukana jo vuodesta 1896, vaikka naisten painonnosto tuli olympialajiksi vasta vuosituhannen vaihteessa.

Painonoston ja voimannoston ero

Painonnosto ja voimanosto ovat lähellä toisiaan lajeina, jotka eroavat toisistaan eniten suorituksen kestossa ja varusteissa. Painonnostossa pyritään yksinkertaisesti nostamaan mahdollisimman painava levytanko ylös suorille käsille. Tekniikoina ovat tempaus ja työntö ja se joka saa suurimman yhteistuloksen, on voittaja.

Voimannoston nostomuodot taas ovat jalkakyykky, maastaveto ja penkkipunnerrus. Tässä lajissa voidaan käyttää tukea antavia varusteita, kuten erityistä voimannostopukua ja painot ovat paljon suurempia kuin painonnostossa. Voimannostossa mennään maitohapoille, kun taas painonnostossa ei, eli voimannostossa suoritus on pidempikestoinen kuin painonnostossa.

Painonnostotrikoot

Painonnostossa eivät saa vaatteet lepattaa, sillä se saattaisi aiheuttaa tapaturmia. Harjoitteluun käyvät ihonmyötäiset trikoot sekä toppi. Jos aikoo kilpailla lajissa, täytyy hankkia painonnostotrikoot.

Hyvät painonnostotrikoot ovat pehmeää ja kevyttä, niin sanottua teknistä kangasta, joka kuivuu nopeasti. Ne on myös leikattu optimaalisiksi painnostajan sukupuolelle, jotta voidaan taata nostajan maksimaalinen suorituskyky. Suoritus on pidempikestoinen kuin painonnostossa ja painonnostotrikoot tukevat oikeista paikoista ja myötäilevät siellä missä pitää.

Painonnostokengät

Painonnosto käy varsinkin jalkojen päälle, joten jalkojen varusteet ovat tärkeät, näistä ennen kaikkea kengät. Kun voimannostossa tehdään jalkakyykkyä, tarvitaan mahdollisimman tasapohjaiset kengät, jotka eivät anna periksi. Tämä johtuu siitä, etteivät polvet ylitä varvaslinjaa. Voimannostokengiksi sopivatkin esimerkiksi ja ehkä hieman yllättäen, tennarit.

Painonnoston jalkakyykyssä sen sijaan polvet ylittävät varvaslinjan, joten kenkiin tarvitaan hieman korkoa. Tämä antaa mahdollisuuden viedä polvia enemmän eteenpäin kyykyn aikana ja vähentää myös nilkan venyvyyden tarvetta. Tämä tekee kyykystä myös turvallisemman. Painonnostokengät näyttävätkin kovasti lenkkareilta, ero vain on pohjassa. Varpaiden ja päkiän alla pohja on ohut ja se paksunee kantapäätä kohden huomattavasti, muodostaen selkeän koron.

Painonnostosukat

Myös sukilla on tärkeä osuus jalkojen tukemisessa painonnostossa. On olemassa erityisiä painonnostosukkia, joissa on nilkan ja jalkapohjan tuki. Ne ovat polvipituiset ja kevyet ja hengittävät, jotta jalat pysyvät mukavamman tuntuisina treenin tai kilpailun aikana.

Lisätietoja painonnostosta

Suomen Painonnostoliitto perustettiin jo vuonna 1934 ja sieltä saa neuvoja kaikesta painonnostoon liittyvästä päätä vaivaavasta aiheesta. Painonnoston treenaus ei ole vain painavien levytankojen kanssa ähellystä, vaan treeniin kuuluu myös voimistelua, palloilua, hyppyjä ja juoksua, jotta lihakset saavat mahdollisimman monipuolisen treenin.