Tietoa painonnostosta

Tietoa painonnostosta

 

Voisitko sinä kuvitella nostavasi kaksi kertaa oman painosi verran pääsi yläpuolelle? Mikäli satut olemaan ammattilaistasolla kilpaileva painonnostaja, on vastauksesi todennäköisesti silloin kyllä. On olemassa useita lajeja, joihin liittyy painojen nostaminen, mutta kaikkia niistä ei kuitenkaan luokitella urheilulajeiksi. Monille ihmisille painonnosto on yksi tapa treenata ja kasvattaa lihasten kuntoa ja kasvattaa niiden kokoa. Osa kasvattaa lihaksia tosissaan esimerkiksi kehonrakennuskilpailuja ajatellen ja osa harrastaa painonnostoa jonkin toisen urheilulajin ohella täydentävänä harjoitteena, sillä painonnostossa tehtävät liikkeet kehittävät koko kehon lihaksia varsin kokonaisvaltaisesti.

Vaikka moni harrastaakin painonnostoa satunnaisesti, on painonnosto on kuitenkin myös aivan oma lajinsa, joka on ollut edustettuna olympialaisissa jo lähes sadan vuoden ajan. Oli kyse sitten harrastuksesta tai jopa täyspäiväisestä harjoittelusta, tutkimukset ovat osoittaneet, että painonnosto paitsi kiinteyttää kehoa ja lisää massaa ja näyttävyyttä myös vaikuttaa yleisesti terveyteen positiivisesti. Painonnoston avulla voi polttaa rasvaa, vähentää diabeteksen riskiä ja vahvistaa selkää. Moni kertoo painonnoston tavoitteellisuuden myötä saaneensa uutta sisältöä elämäänsä ja sitä myötä tuntevansa olonsa yleisesti ottaen pirteämmäksi.

Painonnosto on mielenkiintoinen ja Suomessakin melko suosittu laji, jolla on pidempi historia kuin moni uskoisikaan. Muinaisessa Egyptissä nimittäin oli tapana mitellä voimakkuudesta painoja nostamalla. Kansainvälisesti tunnettu laji siitä tuli kuitenkin vasta 1800-luvulla, josta todisteena se oli mukana myös kaikkien aikojen ensimmäisissä olympialaisissa Ateenassa vuonna 1896. Lajissa niittivät aluksi eniten menestystä Ranska, Saksa ja Itävalta. 1950-luvulla kehään astuivat Neuvostoliiton voimanpesät, jotka hallitsivat lajia suvereenisti monta vuosikymmentä. 1990-luvulla venäläisiä ryhtyivät haastamaan kiinalaiset, turkkilaiset, kreikkalaiset ja iranilaiset painonnostajat, joten lajissa on käyty valtataistelua jo monien vuosikymmenien ajan.

Painonnosto on urheilulaji, jossa vaaditaan itsestään selvän voiman ohella myös nopeutta, koordinaatiota, tasapainoa, joustavuutta ja lisäksi myös huippuun hiottua teknistä osaamista. Moni pitää painonnostoa kaikista haastavimpana voimaharjoittelun muotona. Sitä ei pidä sekoittaa kuitenkaan hiukan hitaammin tehtävään voimanostoon, jonka nostomuotoja ovat maastaveto, penkkipunnerrus ja jalkakyykky, sillä liikkeiltään nopeammassa painonnostossa käytettäviä nostomuotoja ovat tempaus ja kahdesta vaiheesta koostuva työntö. Painonnosto auttaa myös harrastusmielessä lajista pitävää kasvattamaan voimia ja kiinteyttämään lihasmassaa. Riippuen painonnostotyylistä ja harjoitusohjelmasta, voi painonnostolla kasvattaa lihasten kokoa tai muokata lihaksista pidempiä ja kiinteämpiä. Oikeaoppinen tekniikka on todella tärkeässä osassa painonnostossa, sillä silloin ehkäistään mahdollisten nostosta ja painon kannattelusta tai pudottamisesta syntyvien loukkaantumisten syntyminen. Usein aloittelevan painonnostajan on syytä hankkia neuvoja oikeanlaiseen tekniikkaan noston osalta asiantuntevalta taholta.

Tempaus on monen mielestä todella näyttävä liike. Siinä levytanko painoineen nostetaan yhdellä liikkeellä pään yläpuolelle siten, että kädet osoittavat suorina ylöspäin painoa kannateltaessa. Tempaus on haastava liike, eikä sitä voida suositella aivan vasta-aloittelijoille, sillä siinä on etenkin painot mukaan otettuna hallittava oikea ajoitus ja säilytettävä tasapaino. Työntö puolestaan on hiukan helpompana pidetty kahden vaiheen liike, jossa painonnostaja nostaa ensin tangon maasta rintamuksensa tai vatsansa korkeudelle, jonka jälkeen nostaja kyykistyy tangon alle ja lopulta nostaa levytangon vielä itsestään ylöspäin pään yläpuolelle käsivarret suoristettuina. Erityisesti työntö on todella kokonaisvaltainen liike, sillä siinä käytetään lähes koko vartalon lihaksia aina päkiöistä sormenpäihin.